selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 15:10

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 61 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
PostPosted: Tue Oct 09, 2018 22:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Tydligen kommer Linn forumet ”på ett eller annat sätt” leva vidare mha siten ”HiFi WigWam” och dess forum.

Lite mer information finns här : https://www.linn.co.uk/forums

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Tue Oct 09, 2018 23:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Otroligt "märklig" (mycket diplomatiskt uttryckt) hantering av Linn. Lejonklou roddar sitt forum med bravur år efter år, med mycket små resurser, så att detta skulle bero på att det är för resurskrävande som sägs i "stängningsmeddelandet" verkar oerhört konstigt. Man häpnar...

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Wed Oct 10, 2018 07:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Otroligt "märklig" (mycket diplomatiskt uttryckt) hantering av Linn. Lejonklou roddar sitt forum med bravur år efter år, med mycket små resurser, så att detta skulle bero på att det är för resurskrävande som sägs i "stängningsmeddelandet" verkar oerhört konstigt. Man häpnar...
Vad som är konstigt är att allt skett utan någon förvarning om jag förstått det hela rätt. Hade det inte varit enklare om Linn sonderat terrängen för någon form av övertagande av annan intressent?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Oct 10, 2018 09:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Otroligt "märklig" (mycket diplomatiskt uttryckt) hantering av Linn. Lejonklou roddar sitt forum med bravur år efter år, med mycket små resurser, så att detta skulle bero på att det är för resurskrävande som sägs i "stängningsmeddelandet" verkar oerhört konstigt. Man häpnar...
Tycker man inte kan jämföra de båda forumen. Lejonklou som företag är där Linn var för 35-40 år sedan, dvs ett företag med ett forum som i huvudsak lyfts fram av entusiastiska köpare och återförsäljare av dess produkter. Det är dessa som syns på Lejonklous forum. Skillnaden är dock att för 35-40 år sedan fanns inget internet och d:o forum.

Hade det funnits trådar på Lejonklou forum där tongivande forumdeltagare skrivit t ex "märke y gör tillbehör eller produkter som är musikaliskt bättre än Lejonklou", hade det säkert varit annan moderering. :wink:

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Wed Oct 10, 2018 10:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
torig wrote:
Hade det funnits trådar på Lejonklou forum där tongivande forumdeltagare skrivit t ex "märke y gör tillbehör eller produkter som är musikaliskt bättre än Lejonklou", hade det säkert varit annan moderering. :wink:
Kanske, kanske inte. Om ett företag är storsint nog att släppa in konkurrenterna så brukar detta företag få kredit för det. Dessutom får man en gratis omvärldsbevakning och kan på så sätt skapa ännu bättre produkter genom att ta till sig den (underliggande) kritiken och testa produkter man kanske inte ens visste om.

Var tex Keel den första produkten som erbjöd en stabil förbindning mellan lager och tonarm? Var Linn först med att erbjuda 45 rpm till LP12:an?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Oct 10, 2018 13:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Klart man kan jämföra forumen.
Linns forum startade exakt som Lejonklous.
Men sedan ändrade Linn inriktning (Tune Dem togs bort, tweaka var plötsligt något dåligt) --> die-hard entusiasterna tröttnade över de ändlösa diskussionerna om "går, inte omöjligt" (samma sak hände här)
Entusiasterna försvann från Selleri o Linn forum - och med dessa försvann en "gratis" styrning av diskussionerna.

Skillnaden är att Lejonklou inser att styrning av forumet är SUPERVIKTIGT, det fattade inte Linn. Därför blev Linns forum som alla andra hifi-forum där tyckande råder och tjafs om vem som tycker det för dagen riktiga.

Att Linn tappar en direktkanal med konsumenter är superkorkat.

Alla företag som tänker längre än näsan inser att feedback från Kund är det ENDA viktiga. För att snabbt förbättra sina produkter. Att stänga den möjligheten är inget annat är självmord.
Utöver det är massa kunder synnerligen irriterade över att deras inlägg och PM är borta.
Ersättaren för forumet är nästan tomt, de blev tagna på sängen och de var uppenbarligen inte beredda på Linns utspel om ersättningsforum.


Top
   
PostPosted: Wed Oct 10, 2018 14:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Skillnaden är att Lejonklou inser att styrning av forumet är SUPERVIKTIGT, det fattade inte Linn. Därför blev Linns forum som alla andra hifi-forum där tyckande råder och tjafs om vem som tycker det för dagen riktiga.
Vad du inte förstår, Sportis, är att även de som inte håller med till 100% har något viktigt att bidra med. Det är inte "tjafs" om man ifrågasätter allmängiltigheten med TuneDem, tex. Eller i alla fall vill bidra även med andra synsätt. Det är inte "tjafs" när någon ifrågasätter huruvida riktningen på en cat-kabel spelar roll. Det handlar om nyfikenhet, varför!

Du hänger ju på Faktiskt också, ett forum utan ganska lite styrning och där alla åsikter accepteras och får framföras. Faktiskt är oändligt mycket större än tex Selleri och ett betydligt bättre forum om man vill ha svar på mer allmänna frågor. Hur många svar tror du jag skulle få här om jag bad om råd för en vinkylare? Eller om jag behöver hjälp med akustikåtgärder? Eller hur jag modifierar ett delningsfilter i en given högtalare? Om jag önskar hjälp med konfigurering av ett nätverk? Faktiskt har sina problem också, givetvis, Ino-dominansen är massiv och motståndet mot ljudande skillnader i digitala domäner är lika massiv. Men i stort ett mer öppet forum än såväl detta som Lejonklous.

En hårdare styrning där man bannar de som önskar diskutera de heliga korna är enligt mig ett dött forum. En anledning till att jag inte är med på Lejonklous forum trots att mycket intressant avhandlas där och att Fredrik själv är en hyvens kille.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Oct 17, 2018 19:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Linn blir vartfall mer och mer opersonligt, trist.


Top
   
PostPosted: Wed Oct 17, 2018 22:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Comstedt wrote:
Linn blir vartfall mer och mer opersonligt, trist.
Möjligt. Men Linns produkter blir alt bättre.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat Oct 20, 2018 12:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
Skillnaden är att Lejonklou inser att styrning av forumet är SUPERVIKTIGT, det fattade inte Linn. Därför blev Linns forum som alla andra hifi-forum där tyckande råder och tjafs om vem som tycker det för dagen riktiga.
Vad du inte förstår, Sportis, är att även de som inte håller med till 100% har något viktigt att bidra med. Det är inte "tjafs" om man ifrågasätter allmängiltigheten med TuneDem, tex. Eller i alla fall vill bidra även med andra synsätt. Det är inte "tjafs" när någon ifrågasätter huruvida riktningen på en cat-kabel spelar roll. Det handlar om nyfikenhet, varför!
Jag fattar precis Bill. Och andra med. Tjafs blir det då samma fråga kommer upp för femtioelfte gången. Som du gör nu, ingen.
Man behöver inte hålla med, man kan diskutera. O det är kul. Men samma diskussion om o om igen blir tröttsamt.

Du nämner Faktiskt, jag tjatar inte om TuneDem där, då där har man SINA preferenser. Här har vi våra. Enkelt.


Top
   
PostPosted: Sat Oct 20, 2018 16:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
Skillnaden är att Lejonklou inser att styrning av forumet är SUPERVIKTIGT, det fattade inte Linn. Därför blev Linns forum som alla andra hifi-forum där tyckande råder och tjafs om vem som tycker det för dagen riktiga.
Vad du inte förstår, Sportis, är att även de som inte håller med till 100% har något viktigt att bidra med. Det är inte "tjafs" om man ifrågasätter allmängiltigheten med TuneDem, tex. Eller i alla fall vill bidra även med andra synsätt. Det är inte "tjafs" när någon ifrågasätter huruvida riktningen på en cat-kabel spelar roll. Det handlar om nyfikenhet, varför!
Jag fattar precis Bill. Och andra med. Tjafs blir det då samma fråga kommer upp för femtioelfte gången. Som du gör nu, ingen.
Man behöver inte hålla med, man kan diskutera. O det är kul. Men samma diskussion om o om igen blir tröttsamt.

Du nämner Faktiskt, jag tjatar inte om TuneDem där, då där har man SINA preferenser. Här har vi våra. Enkelt.
Jag håller definitivt med om att aldrig upphörande diskussioner om samma sak blir tröttsamt i längden, dock kan jag tycka att det kunde vara av värde att samla folk med olika bakgrund under ett forum, men med olika avdelningar. Helt klart behövs en avdelning där tune-dem utgör grunden för alla jämförelser, men jag tror att spridning av tune-dem och därmed återväxten av tune-dem användarna skulle bli bättre om forumet även härbärgerade en avdelning där man inte måste vara fullärd i tune-dem för att delta. Detta kan även åstadkommas genom deltagande på flera forum, men jag tror det kunde varit bättre med allt under ett forum och trådar där någon av någon anledning vill hävda en åsikt ej bottnad i tune-dem kunde ställas i icke tune-dem avdelningen eller splittas/flyttas dit.


Top
   
PostPosted: Sat Oct 20, 2018 19:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Behövs väl inte en separat avdelning.
Man behöver såklart inte vara fullärd i TuneDem, eller ens nyttja TuneDem, för att skriva här.

Kan räcka att man berättar vilken metod man nyttjar, då man testar.


Top
   
PostPosted: Sun Oct 21, 2018 08:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
HCL wrote:
Helt klart behövs en avdelning där tune-dem utgör grunden för alla jämförelser, men jag tror att spridning av tune-dem och därmed återväxten av tune-dem användarna skulle bli bättre om forumet även härbärgerade en avdelning där man inte måste vara fullärd i tune-dem för att delta. Detta kan även åstadkommas genom deltagande på flera forum, men jag tror det kunde varit bättre med allt under ett forum och trådar där någon av någon anledning vill hävda en åsikt ej bottnad i tune-dem kunde ställas i icke tune-dem avdelningen eller splittas/flyttas dit.
Är det inte det vi har här? viewtopic.php?f=1&t=3571

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Sun Oct 21, 2018 15:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Behövs väl inte en separat avdelning.
Man behöver såklart inte vara fullärd i TuneDem, eller ens nyttja TuneDem, för att skriva här.

Kan räcka att man berättar vilken metod man nyttjar, då man testar.
Bra där!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sun Oct 21, 2018 22:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Behövs väl inte en separat avdelning.
Man behöver såklart inte vara fullärd i TuneDem, eller ens nyttja TuneDem, för att skriva här.

Kan räcka att man berättar vilken metod man nyttjar, då man testar.
Uppenbarligen behövdes det ett annat forum (Melodik och Lejonklou). Ett forum som möjliggör och tillåter kanalisering mot strikt tune-dem å ena sidan och andra bedömningsgrunder å andra, skulle kunna göra det enklare och mindre kontroversiellt att successivt ta sig in i tune-dem eller helt stå utanför, men ändå kunna ta del av råd och diskussioner som ofta kan intressera många fler.

Olika forum för olika åsiktsbildningar ökar inte direkt spridningen utan skapar snarare åsiktssegregering.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 61 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited