selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 17:11

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject: Re: Akurate Katalyst
PostPosted: Thu Mar 15, 2018 13:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Så då har Katalyst kommit till Akurate nivån (de separata enheterna). Ska uppgradera min Exaktbox 10, ska bli kul att höra resultatet!

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Akurate Katalyst
PostPosted: Thu Mar 15, 2018 19:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Linncredible wrote:
Så då har Katalyst kommit till Akurate nivån (de separata enheterna). Ska uppgradera min Exaktbox 10, ska bli kul att höra resultatet!
Vad kul!
Jag passade också på att beställa uppgradering till Exaktboxen. Det var en väldigt stor skillnad när dom demade Akudorikarna. Kändes som om Katalyst är bättre än både exakt och dynamik tillsammans. Stor skillnad som hördes riktigt tydligt (för en gångs skull :-)
Nu är det bara att hålla tummarna och vänta på att telefonen ringer...

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
 Post subject: Re: Akurate Katalyst
PostPosted: Thu Mar 15, 2018 22:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Jag tror det kommer vara en mycket stor skillnad mellan Akurate DS/DSM Katalyst och Akurate DS/DSM. Skulle inte förvåna mig om Katalyst-versionerna spelar väl så bra som KDS mk3 Exakt och jämförande KDSM.

När jag uppgraderade min KDS till mk4 Katalyst så var det en av de största förbättringarna jag gjort, sedan jag kom in i "Linn-världen" 1987.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
 Post subject: Re: Akurate Katalyst
PostPosted: Fri Mar 16, 2018 22:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2011 10:49
Posts: 248
Ska bli intressant att höra hur adsm Katalyst presterar med en Lp12:a


Top
   
 Post subject: Re: Akurate Katalyst
PostPosted: Mon Apr 09, 2018 13:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Ingen som fått Katalyst-uppgraderad Akurate Exaktbox på plats i systemet än? Hoppas få min på plats nu på fredag. Can’t wait..... :)

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Akurate Katalyst
PostPosted: Wed Apr 11, 2018 21:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Linncredible wrote:
Ingen som fått Katalyst-uppgraderad Akurate Exaktbox på plats i systemet än? Hoppas få min på plats nu på fredag. Can’t wait..... :)

Yesssssss!
jag har haft min Katalystuppgraderade Exaktbox i ett par dagar nu.
Högtalarna har inte stått inte riktigt bra samt jag har varit bortrest och utan stereo i ca tio dagar, så musikminnet om "hur det var innan" var lite avtrubbat när allting kom på plats och senaste firmwaren laddades in.

Mitt absolut första intryck var att det lät.... annorlunda, kanske rentav lite konstigt, men inte bättre eller sämre.
Jag har nog dessutom haft sjukt uppskruvade förväntningar efter demot på High Fidelity, dessa har nog ställt till det lite.

Efter 2-3 dagar av konstant spelande (stereon har gått när jag varit på jobbet) så känns det verkligen som om allting ramlat på plats och det blivit ordning på musiken. Antingen har Exaktboxen blivit inkörd eller så har jag vant mig vid det nya ljudet.

Det låter väldigt mycket bättre än innan, jag märker det när jag spelar låtar som jag hört ett par gånger. Med bättre så menar jag bättre på Linnspråk, mer musikaliskt. Rösterna kommer verkligen fram med mer känsla, man diggar musiken mer intensivt på något sätt.
Det är en dyr uppgradering (18.000+ för 10 kanalers exaktbox) men det är den uppgraderingen som jag hört störst skillnad på hittills.


Vad har ni för tankar ang. detta med att elektroniken skall spelas in? Jag har nog varit en aningens skeptiskt till det fram till nu. Nu känns det som om det blir bättre för varje dag som går...


Katalystad Ebox i mitten :-)
Attachment:
DSC_0158.jpg
DSC_0158.jpg [ 448.74 KiB | Viewed 3968 times ]

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
 Post subject: Re: Akurate Katalyst
PostPosted: Wed Apr 11, 2018 22:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Kul att höra Leif! Min erfarenhet är att inspelning av elektronik kan betyda en hel del, med rätt stora variationer under en initial period. Varierar dock en del från komponent till komponent. Alla rapporter som jag läst so far av A E-box/K är rätt rejält positiva - kanske inte de allra största haksläppen, men ändå. Ser fram mot det hela för egen del! :D

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Akurate Katalyst
PostPosted: Sun Apr 15, 2018 20:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Nu har jag fått boxen uppgraderad och på plats. Har låtit den stå och spela ca 50 timmar hittills (delvis med väldigt låg volym av praktiska skäl) så lite inspelad har den väl hunnit bli. Recension:

Så. Jävla. Bra!

Härligt rejält lyft uppåt. Bättre flyt, mer organiskt, mer detaljer och mer samspelt, större lugn där det ska vara det, mer drag där det ska vara det, mer musikaliskt är några ord som kommer upp i skallen.

Råkade dunka på Prokofievs balett ballett ”Romeo och Julia” på TIDAL. Inget som jag lyssnar på annars. Lyssnade nästan igenom hela albumet på 2,20 smått förhäxad.

Bra jobbat i Glasgow! :D

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Akurate Katalyst
PostPosted: Tue Apr 17, 2018 11:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Maffe wrote:
Ska bli intressant att höra hur adsm Katalyst presterar med en Lp12:a
Jag jämförde ADSM mot ADSM Katalyst igår, när jag fick min Urika monterad. Vi körde min tolva (se signatur) rent analogt genom gamla ADSM (pre-Katalyst) mot ADSM Katalyst, där ju signalen tvångsdigitaliseras. Jag föredrog fortfarande den rent analoga vägen, men ADSM/K gjorde en del saker bättre: den var exaktare, tydligare, basgångar lättare att följa, men hade kanske inte riktigt samma "drag" som den rent analoga varianten.
För mig överväger fördelarna, eftersom jag även streamar mycket och ser mycket film (HDMI 2.0 ingår ju). Dessutom planerar jag på sikt med en Urika 2 och Exakt.

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
 Post subject: Re: Akurate Katalyst
PostPosted: Tue Apr 17, 2018 15:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
Tendaberry wrote:
Maffe wrote:
Ska bli intressant att höra hur adsm Katalyst presterar med en Lp12:a
Jag jämförde ADSM mot ADSM Katalyst igår, när jag fick min Urika monterad. Vi körde min tolva (se signatur) rent analogt genom gamla ADSM (pre-Katalyst) mot ADSM Katalyst, där ju signalen tvångsdigitaliseras. Jag föredrog fortfarande den rent analoga vägen, men ADSM/K gjorde en del saker bättre: den var exaktare, tydligare, basgångar lättare att följa, men hade kanske inte riktigt samma "drag" som den rent analoga varianten.
För mig överväger fördelarna, eftersom jag även streamar mycket och ser mycket film (HDMI 2.0 ingår ju). Dessutom planerar jag på sikt med en Urika 2 och Exakt.
Vi körde samma jämförelse hos Tonläget förra veckan. Var en mellan-12:a med Akito/Adikt och Lingo4. ADSM stod på MC så vi körde extert phonsteg (Slipsik). Jag tycker faktiskt att Katalyst var bättre trots digitaliseringen. Tror det mest är en vanesak ljudmässigt då den gamla ADSM låter som man är van att det skall låta (det är ju vad jag har hemma också). Jag kör Klyde själv till ADSMs MC-steg och är nöjd med det, har inga planer på Urika2. Jag ämnar definitivt uppgradera ADSM till Katalyst, har inga tveksamheter alls kring detta. Som sagt, tycker analoga ingångar blir bättre men det var ju inte på nivå med förbättringen på streamat. Alles gut med Katalystuppgradering alltså. Lyssnade också på topp-12:a med Urika2 till Katalyst-ADSM och det var förstås i en annan liga, grymt bra :D


Top
   
 Post subject: Re: Akurate Katalyst
PostPosted: Wed Apr 18, 2018 20:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2011 10:49
Posts: 248
stefan wrote:
Vi körde samma jämförelse hos Tonläget förra veckan. Var en mellan-12:a med Akito/Adikt och Lingo4. ADSM stod på MC så vi körde extert phonsteg (Slipsik). Jag tycker faktiskt att Katalyst var bättre trots digitaliseringen. Tror det mest är en vanesak ljudmässigt då den gamla ADSM låter som man är van att det skall låta (det är ju vad jag har hemma också). Jag kör Klyde själv till ADSMs MC-steg och är nöjd med det, har inga planer på Urika2. Jag ämnar definitivt uppgradera ADSM till Katalyst, har inga tveksamheter alls kring detta. Som sagt, tycker analoga ingångar blir bättre men det var ju inte på nivå med förbättringen på streamat. Alles gut med Katalystuppgradering alltså. Lyssnade också på topp-12:a med Urika2 till Katalyst-ADSM och det var förstås i en annan liga, grymt bra :D
Ja det var synd att ej adsm var inställd på MM, då det mycket väl kan skilja på prestanda på den inbyggda riiat mot att använda de analoga ingångarna.
Blev inte helt övertygad om Katalyst via analogt in från slipsik. Dock streamat blev det stor skillnad, dock kommer jag avvakta med Katalyst då streamat är mer slölyssning/hitta nytt.
Hoppas Anders ställer om riiat till MM så en sådan jämförelse kan göras!


Top
   
 Post subject: Re: Akurate Katalyst
PostPosted: Thu Apr 19, 2018 09:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
För mig är Katalyst en förbättrad DAC, dvs omvandlingen mellan digitalt och analogt. Eller har jag förstått det fel?

OM jag nu har förstått rätt blir ju en jämförelse där man använder två olika riaa-steg alldeles omöjlig. Och varför skulle Katalyst göra skillnad när man har en analog källa och sedan lyssnar på analogt ut?

Troligen har jag inte fattat vad Katalyst gör, någon som kan beskriva det på ett begripligt sätt? Jag har inte blivit klokare av att läsa på hos Tonläget eller Linn själva.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Akurate Katalyst
PostPosted: Thu Apr 19, 2018 11:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Ja, Katalyst är Linns senaste inkarnation av omvandlingen från Digital till Analog signal i deras produkter. Förändringarna i Katalyst jämfört med deras tidigare generationer av DA-omvandlare beskrivs i detalj på deras hemsida. Det är inte lika lätt att hitta information om uppgraderingen till Katalyst i produkterna samtidigt innehåller några förändringar på omvandlingen från Analog till Digital signal. Någon som vet exakt? För mig är detta viktigt, eftersom numer alla signaler (även de analoga) digitaliseras i Linns produkter.

I och med att Linn slutade sälja analoga förförstärkare och med Katalyst så försvann möjligheten att behålla analoga signaler analoga genom hela kedjan i en Linn anläggning. Nu omvandlas ALLA analoga signaler till digital signal i deras produkter som innehåller Katalyst. Även om du inte har ett Exaktsystem. På så vis har du möjlighet att utnyttja Space funktionalitet om du tycker att du behöver det, och Linn anser att de får bättre prestanda på sina produkter i den digitala domänen än vad de tidigare lyckades med i motsvarande analoga produkter.

Så med Katalyst är omvandlingen från analogt till digital (för analoga källor), den digitala signalbearbetningen och till slut omvandlingen från digital till analog signal i allra högsta grad inblandad i slutresultatet för samtliga ljudkällor.

mvh, mats

PS. Lyssnade på Lingo 4 och Urika II igår kväll. Lingo 4 är verkligen en no brainer - fantastiskt stor skillnad från Lingo 3. Och Urika I, Radikal, EkosSE och Kandid är en helt annan reproduktionskedja än ADSM, Lingo, Akito III och Krystal - så mycket bättre. Men för mig blev det inte haktapp med Urika II igår. Annorlunda, ja. Renare, klarare, enklare att höra och följa detaljer. Trots det gav mig Urika I igår i alla fall lika mycket musikalisk tillfredsställelse. Urika II kommer in i min ekvation när jag hittat en Katalyst lösning som överglänser och kan ersätta min nuvarande set up. Katalyst har gjort djupa intryck på mig varje gång jag jämfört och jag önskade att jag bara kunde slanta upp för uppgraderingen av min KDS, men jag tycker fortfarande det ohemult mycket pengar och dessutom relativt (för vad du får) allra mest kostsamt för just den produkten i Linnfamiljen. För er som har möjlighet att välja är Katalyst en no brainer.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Akurate Katalyst
PostPosted: Thu Apr 19, 2018 11:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Hittills kunde du köra signalen från en analog källa som LP12 analogt hela vägen i en Akurate DSM, förutsatt att du inte hade "digital features" inkopplat (då digitaliseras signalen). På den uppgraderade modellen med Katalyst tvångsdigitaliseras signalen och du har ingen valmöjlighet längre, precis som på Klimax DSM Katalyst.

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited